DLA KOGO ORGANIZOWANA JEST POMOC?
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania i emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
JAK UZYSKAĆ POMOC?
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora szkoły;
- nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej;
- pielęgniarki szkolnej;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
FORMY POMOCY
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- indywidualnego nauczania;
- indywidualnego programu lub toku nauki;
- porad i konsultacji;
- zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych,
- logopedycznych,
- zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W NAUCE
.Najczęściej występujące specyficzne trudności w nauce:
- dysleksja – specyficzne trudności w nauce czytania i pisania stwierdzane u ucznia, pomimo stosowania standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych,
- dysortografia – rodzaj specyficznego zaburzenia, które polega na niepoprawnym zapisywaniu wyrazów,
- dysgrafia – częściową bądź zupełną utratę zdolności poprawnego graficznie pisma, co powoduje jego często całkowitą nieczytelność,
- dyskalkulia – specyficzne trudności w nauce matematyki i arytmetyki.
Specyficzne trudności w uczeniu się to dysfunkcje pojawiające się najczęściej w początkowych etapach edukacji. Jeżeli zaistnieje potrzeba zdiagnozowania specyficznej trudności w szkole ponadpodstawowej, rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń w celu uzyskania opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej na temat specyficznych trudności w nauce składa wniosek do dyrektora szkoły o wydanie opinii rady pedagogicznej oraz opinii nauczycieli w sprawie specyficznych trudności w nauce. Dyrektor szkoły przekazuje pozyskane opinie wraz z wnioskiem do poradni.
>WNIOSEK DO DYREKTORA SZKOŁY
Dodatkowo, rodzice lub pełnoletni uczeń składa drugi wniosek do poradni psychologiczno – pedagogicznej o przebadanie. Wniosek ten może zostać złożony w szkole wraz z wnioskiem do dyrektora.
>WNIOSEK O PRZEBADANIE W PPP
ZINDYWIDUALIZOWANA ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA
INDYWIDUALNE NAUCZANIE
INDYWIDUALNY PROGRAM LUB TOK NAUKI
IPN umożliwia rozwijanie wiedzy ucznia w określonych obszarach, w których wykazuje on szczególne – wyższe od przeciętnych – predyspozycje do nauki, ale realizowany jest w czasie zajęć edukacyjnych w szkole. Program może uwzględniać także zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, ale nie są one wymagane.
Uczeń realizujący ITN może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w swojej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia, albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie.
Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji ucznia.
Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń, za pośrednictwem wychowawcy klasy, składają wniosek do dyrektora szkoły wraz z uzasadnieniem i udokumentowanymi osiągnieciami ucznia z danego przedmiotu lub przedmiotów. Uczeń może być objęty IPN lub ITN z kilku przedmiotów.
Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, sporządzonego przez nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program lub tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.